Ordfører i Oslo Anne Lindboe (H) stod for åpningen av Norges, og kanskje Nordens første bensinstasjon uten bensin. Til høyre Anita Sørlundsengen, retaildirektør i St1. St1

Her åpnes Norges første bensinfrie «bensinstasjon»

I dag åpnet «pumpene» på St1 Marienlyst etter lengre tids ombygging. Stasjonen har eksistert i 65 år og blir Norges – og kanskje Nordens – første helombygde stasjon, hvor alle de tradisjonelle bensin- og dieselpumpene er erstattet med hurtigladere.

-Den oppgraderte stasjonen på Marienlyst er et godt eksempel på hvordan vi kan kombinere miljøvennlig utvikling med praktiske løsninger. Som elbilhovedstad trenger Oslo flere slike initiativer – som både hjelper til med å kutte utslipp samt bidra til å gjøre hverdagen enklere for byens befolkning og næringsliv, sier Ordfører Anne Lindboe (H) som stod for den offisielle åpningen torsdag formiddag.

65 år med historie, og fremdeles aktuell

Stasjonen ble etablert i 1960, og dette året var det registrert i overkant av 200.000 private biler i Norge. Dette tallet har nå økt til nærmere tre millioner. Samtidig har bilparken endret seg enormt de siste årene. Fra å være helt fraværende, består nå bilparken i Norge av nærmere 30 prosent elbiler. Dette gir også et nytt marked for de tradisjonelle bensinstasjonene, som i dag mer korrekt omtales som energi-stasjoner.

-Vi har de siste årene fjernet mange bensin- og dieselpumper på våre St1 stasjoner rundt om i landet og erstattet dem med hurtigladere, men dette er første gang vi fjerner alle og står igjen med lading, bilvask og butikk, sier retaildirektør i St1 Anita Sørlundsengen.

-Vi er selvsagt spente på hvordan kundene våre mottar dette tilbudet, men vi ville ikke gjort det med mindre vi har tro på at det vil lykkes. Stasjonen har vært en populær destinasjon i 65 år, og det er ikke tvil om at tettheten av elbiler, og ikke minst taxier i dette området er stor, sier hun.

Kraftfullt symbol

Norsk Elbilforening er begeistret for omleggingen, og ser viktigheten av markedsaktører rettet mot bilistmarkedet tilrettelegger mer og mer for elbileierne.

-Når en sentral og kjent bensinstasjon i Oslo velger å fjerne alle bensinpumpene og satse fullt på lading av elbiler, blir det et kraftfullt og synlig symbol på den transformasjonen vi har fått til i Norge, sier Christina Bu, leder i Elbilforeningen.

Den første av sitt slag – og et lett valg

St1 ble i fjor nødt til å ta et valg om denne stasjonen da kommunen skulle utvide gaten med sykkelvei, og det ble mindre plass i kjørebanen.

-Allerede nå har vi hurtigladere på 90 av våre stasjoner. St1 er et selskap i energiomstilling og vi jobber for å være ledende på produksjon og salg av CO2 bevisst energi. Valget om å prioritere omlegging til kun lading på Marienlyst ble enkelt, og helt i tråd med vår visjon, forklarer Sørlundsengen.

Offisiell oppstart av butikk-konseptet «réal» samme dag

St1 er i disse dager i full gang med å omprofilere alle stasjonene i Norge fra merkevaren Shell, til sin egen merkevare St1. Halvannen uke inn i omprofileringen er nå fem av nærmere 300 stasjoner ferdig.

St1 har tidligere meldt at også butikkonseptet få en tydeligere profil som «réal». Samme dag som St1 Marienlyst åpnes, vil samtlige av kjedens stasjoner, uavhengig av merkevare, begynne å bruke samme uniform inne i butikken. Markedsdirektør Erlend Føleide ser frem til å vise kundene hvordan dette vil se ut.

-For kundene våre vil dette bli mest synlig på utsiden av butikken. Men det skjer ting inne i butikken også, og her har vi valgt å gjøre all omprofileringen samtidig i hele landet. Så fra og med 10. april vil kundene våre møte merkevaren «réal» inne i butikken, forteller han.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *