Milliardsprekk på Fornebubanen – FrP tenker nytt: La næringslivet ta regninga!
Tekst: Fremskrittspartiets Bystyregruppe
Fornebubanen blir enda dyrere. En ny gjennomgang viser at prislappen kan øke med én milliard kroner – på toppen av det allerede svimlende budsjettet på 31,2 milliarder.
Mens andre partier lukker øynene og håper på det beste, tar Oslo FrP grep.
– Hvorfor skal skattebetalerne plukke opp regningen hver gang politikere mister kontrollen? spør FrPs samferdselstalskvinne Ingeborg Bjørnevik.
FrP lanserer reklamebasert løsning: – Hvis det funker i fotball, funker det på T-banen
– Vi lar allerede private sponsorer prege navn på fotballarenaer og idrettshaller. Hvorfor ikke gjøre det samme med T-banestasjoner? sier Bjørnevik.
Hun foreslår at T-banestoppene på Fornebubanen får kommersielle navn, som:
- Fornebu S shopping
- Lysaker brygge / CC Vest
- Bryn Senter
- Manglerud Senter
- Lambertseter Senter
– Dette er en vinn-vinn. Vi får penger inn, og folk vet uansett hvor de skal, sier Bjørnevik.
Flere internasjonale byer gjør det allerede
Bjørnevik peker på at reklamebaserte løsninger allerede er i bruk i store byer rundt om i verden:
- I New York har stasjoner som «Barclays Center» fått navn gjennom sponsorsamarbeid med private aktører.
- I Berlin har U-Bahn hatt stasjoner med reklamenavn som ledd i kampanjer.
- I Dubai og Qatar er det vanlig at stasjoner heter ting som «Etisalat», «Burjuman» eller «DEWA» – oppkalt etter selskaper som har betalt for navnerettighetene.
- I London har Transport for London vurdert kommersielle navnerettigheter for å kutte kostnader, og reklame er allerede godt synlig i kollektivsystemet.
– Det er helt vanlig ute i verden. Norge henger etter. Nå må vi tørre å tenke nytt, sier Bjørnevik.
Innovasjon, ikke økte avgifter
FrP vil unngå at vanlige folk nok en gang må betale for at byråkrater mister kontrollen.
– Det er på høy tid å være kreative. Vi kan ikke fortsette å sende regningen til vanlige folk. Denne modellen kan brukes for andre kollektivprosjekter også – uten å belaste skattebetalerne, sier Bjørnevik.
Vil ta saken til bystyret og fylkestinget
Oslo FrP håper nå at både bystyret i Oslo og fylkestinget i Akershus tør å vurdere løsningen.
– Vi tror dette er helt nytt i Norge. Men skal vi få ned kostnader og samtidig sikre utbygging av kollektivtrafikken, må vi tørre å tenke annerledes. Sponsing kan være fremtiden, sier Bjørnevik.