Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer falt fra 8,7 prosent i mars til 3,3 prosent i april. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
-Det er gode nyheter at matprisveksten falt klart tilbake i april, etter at denne hadde steget noe i årets første måneder. Matbutikkenes påskekampanjer og harde konkurranse om kundene bidro til at prisene gikk ned i april, sier bransjedirektør for Virke dagligvare, Bendik Solum Whist.
Prisveksten på mat og drikke er nå tilbake på en avtagende trend etter at denne nådde en topp i juni 2023. Den høye prisveksten de siste årene skyldes store kostnadsøkninger i hele verdikjeden for matvarer. Dagligvarekjedenes marginer har vært lave og stabile over tid, noe Konkurransetilsynet har kartlagt på oppdrag fra regjeringen.
– Det er gledelig at lavere kostnadsvekst og den sterke konkurransen mellom dagligvarekjedene bidrar til at matprisveksten nå er nede på et nivå vi ikke har sett siden juni 2022, avslutter Whist.